Wednesday, July 21, 2021

SHAKLEE Bukit Payong, KUALA TERENGGANU: Kepentingan kalsium untuk ibu mengandung dan menyusukan anak...

Kepentingan kalsium untuk ibu mengandung dan menyusukan anak...

Bismillah wal hamdulillah...


Apabila seseorang wanita itu hamil, bayi di dalam kandungan memerlukan kalsium yang mencukupi untuk pembentukan tulang dan gigi yang kuat serta sihat. Kalsium ni bukan jer penting untuk tulang tapi juga penting untuk mengawal degupan jantung, saraf, dan otot yang sihat. Darah kita juga memerlukan kalsium yang cukup untuk pastikan proses pembekuan darah berlaku dengan sempurna. Jadi, takdelah masalah darah tak berhenti mengalir keluar kalau jari atau anggota badan kita tercedera. Ibu hamil juga perlu memastikan badan tidak kekurangan kalsium supaya proses pembekuan darah sewaktu proses kelahiran nanti berjalan lancar supaya badan tak kehilangan terlalu banyak darah yang boleh mengakibatkan kematian. 

Kalsium yang diambil itu amat berguna untuk kekuatan tulang khususnya bagi ibu-ibu yang memerlukan zat tersebut bagi kekuatan menanggung berat bayi secara fizikal.
Selain itu, kalsium juga penting untuk pembekuan darah, menstabilkan transmisi impuls saraf dan untuk merehatkan otot sewaktu berlakunya kontraksi.

Kalsium adalah satu elemen yang diperlukan oleh tubuh, samada menyusu atau tidak. Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira2 1.5 % daripada berat badan kita...

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari… Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopos. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium.

Osteoporosis atau kehilangan jisim tulang adalah masalah utama bagi kebanyakan orang, terutama warga tua WANITA. Kebanyakan pakar kesihatan bersetuju bahawa osteoporosis disebabkan oleh kekurangan kalsium. Pengambilan kalsium bukan untuk mengubat, tapi mencegah. Yakni ia perlu ada dalam diet harian kita. Kalsium, seperti mineral lain, berinteraksi dengan nutrien lain. Misalnya ia membantu penyerapan vitamin B12, dan ia memerlukam Vitamin D untuk penyerapan, dan juga Vitamin C untuk penyerapan lebih berkesan.
Boleh baca di akhbar KOSMO mengenai "Kurangkan komplikasi ketika meneran" bagi ibu2 yg mengandung. Ini berkaitrapat dgn kekurangan kalsium. 

 Untuk penyelesaian ini saya sbg ibu mengandung n menyusukan anak telah menambah 4biji Ostematrix Shaklee di dalam diet seharian sy sebelum tidur sbb sy mmg xleh nk telan susu... disamping itu sy juga mengambil makanan2 lain yg tinggi kalsium seperti keju, sayuran hijau, kacang almond, yogurt, brokoli dan lain-lain.

SHAKLEE MUAR : 012-994-4503

SHAKLEE MUAR : 012-994-4503

SHAKLEE MUAR : 012-994-4503

SHAKLEE MUAR : 012-994-4503
SHAKLEE MUAR : 012-994-4503


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Untuk maklumat lanjut mengenai produk Shaklee, Tempahan serta pembelian produk shaklee, daftar keahlian Shaklee atau menjana pendapatan dari rumah, sila hubungi saya

Facebook : Norazlina Mohd Idris 
Shaklee ID : 804347
Gmail : Irdinashaklee@gmail.com
Blogger : DUNIAVITAMINIRDINA.BLOGSPOT.COM
Call / sms / whatsapp : 013.999.3499 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas ulasan dan coretan anda.