Wednesday, November 27, 2013

KALSIUM MAGNESIUM?






SHAKLEE MUAR ( 012-994-4503 )
RM59 ( TERMASUK POST )
012-994-4503




Showing posts with label Ostematrik.



Kalsium / Ostematrix

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


KALSIUM. Jika kita tengok pada sejarah, kalsium diambil dari perkataan Latin calcis,bermaksud "kapur". Malah sejarah awal menunjukkan seawal abad pertama apabila orang Rom kuno menyediakan kalsium dalam bentuk kalsium oksida .


Kalsium adalah mineral yang paling berlimpah dalam tubuh badan, akan tetapi juga merupakan satu daripada mineral yang paling berkemungkinan tidak dibekalkan dengan mencukupi dalam pemakanan manusia. Kalsium boleh diperolehi bukan sahaja dari susu, tetapi dari rumpai laut, biji-bijian, kekacang, makanan laut seperti tiram, ikan bertulang lembut, bayam, gandum lengkap dan jus oren.


Hampir semua orang tahu ia berfungsi untuk tulang dan gigi yang kuat. Tetapi ia juga berfungsi untuk pengecutan otot, pembekuan darah, penghantaran impuls saraf, pengawalaturan degupan jantung, dan keseimbangan bendalir dalam sel.


Bagaimana pula tentang pengambilan suplemen kalsium. Apakah yang biasa terkandung dalam suplemen kalsium :-
  • Kekurangan kalsium boleh memberi kesan terhadap pembentukan tulang dan gigi, sementara penyimpanan berlebihan boleh mengakibatkan karang ginjal. Vitamin D diperlukan untuk menyerap kalsium.
  • Kalsium karbonat adalah bahan tambahan yang paling biasa dan yang kurang mahal. Akan tetapi, ia amat sukar untuk dicerna dan akan menyebabkan sendawa pada sebahagian orang. Pengambilan magnesium bersama dengan kalsium dapat membantu mencegah sembelit. Pengambilan bersama makanan dapat membantu penyerapan. (Maka ada baiknya mengambil suplemen kalsium dengan susu)
  • Kalsium sitrat lebih mudah diserap dan dicerna dan berkemungkinan rendah untuk menyebabkan sembelit dan sendawa berbanding dengan kalsium karbonat. Ia juga mempunyai risiko yang lebih rendah untuk menyumbang kepada pembentukan karang ginjal. Ia lebih mahal berbanding kalsium karbonat dan lebih banyak harus diambil untuk memperoleh jumlah kalsium yang sama seperti kalsium karbonat.
  • Kalsium fosfat adalah lebih mahal berbanding kalsium karbonat, tetapi kurang daripada kalsium sitrat. Ia mudah diserap dan berkemungkinan rendah untuk mengakibatkan sembelit dan sendawa berbanding kedua-dua di atas.
  • Kalsium laktat dan kalsium aspartat kedua-duanya lebih mudah dicerna, tetapi lebih mahal daripada kalsium karbonat.
Diambil dan ubahsuai dari :


Kat bawah ni juga saya petik dari buku Dr. Bruce yang bertajuk Osteoprosis mengenai apa yang perlu ada dalam suplemen kalsium dan kepentingannya.



  • Kalsium -Tujuan untuk memastikan kehilangan kalsium tidak melebihi keperluannya dalam diet kita. 
  • Vitamin D - Ia berfungsi untuk memudahkan penyerapan kalsium disamping mengelakkan lebihan kalsium yang tidak diperlukan disimpan dalam badan melalui urine
  • Magnesium -Mencegah pembentukan tulang yang tidak normal dan membantu menyeimbangkan penggunaan kalsium dan magnesium dalam badan kita
  • Zink -Meningkatkan penyerapan vitamin D dan ia diperlukan untuk membantu protein berfungsi dengan optima dalam pembentukan tulang
  • Mangan -Diperlukan untuk membantu menguatkan, membentukan tulang dan sel-sel kologen dapat bertindak secara optima untuk membentuk, memperbaiki tulang
  • Kuprum -Ia membantu tulang yang sihat dan penganjalkan kulit.
  • Boron -Membantu meningkatkan penyerapan dan penggunaan kalsium secara optima


Untuk maklumat lanjut mengenai produk Shaklee, keahlian Shaklee atau menjana pendapatan dari rumah, sila hubungi saya Irdina
[ Ein ] Shaklee Muar
Tel : 012-994-4503 FB : Norazlina Mohd Idris
ID SHAKLEE : 804347      (SESIAPA SAHAJA BOLEH MENGGUNAKAN NUMBER ID SHAKLEE SAYA SEKIRANYA ANDA DI LUAR SANA INGIN MEMBELI SENDIRI DI BRANCH SHAKLEE)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas ulasan dan coretan anda.