Sunday, April 9, 2023

Berat naik seiring bilangan hari puasa | Shaklee Bukit Payong

Bulan puasa adalah bulan yang ramai mengambil peluang untuk membuat pembersihan usus, pembetulan diet makanan dan bulan untuk mendapatkan kesihatan yang optimum.

Namun sayangnya ada segelintir golongan yang mempunyai masalah yang mencabar apabila mereka berpuasa seperti orang lain namun malangnya berat badan makin bertambah.

Berat makin bertambah akan memberi tekanan kepada lutut kita untuk mengampu tubuh badan kita bergerak.

Ada yang cuba menyalahkan pengambilan vitamin, ini kerana mereka baru amalkan vitamin sejak awal puasa.

Namun adakah kalian tahu mengapa berat badan naik hatta berpuasa selama 13 jam?

Antara kesilapan segelintir golongan ini adalah kerana mereka masih mewajibkan diri berbuka dengan karbohaidrat. Pada mereka, takkan puas jika tak makan nasi dan lauk pauk.

Bukan itu saja, malah golongan ini merasakan penting untuk bersahur dengan nasi untuk pastikan badan bertenaga sepanjang berpuasa.

Tidak cukup dengan itu, mereka menjadikan minuman bergula adalah sumber tenaga badan tapi sayangnya itulah antara punca mengapa berat badan naik seiring dengan bilangan hari berpuasa.

Sebenarnya bukanlah kita tak boleh langsung berbuka atau bersahur dengan nasi, sebenarnya boleh cuma tak perlu la makan dengan sangat banyak sehingga membuatkan badan kita terbeban untuk memprosesnya. 

Berbuka atau bersahur dengan nasi memadai jika kita makan untuk semangkuk kecil sahaja. Ini kerana kita takkan mati jika tak ambil karbohaidrat. kepentingan tubuh kita adalah lebih kepada berapa pengambilan air yang kita ambil untuk meneruskan hari-hari berpuasa esoknya.

Suku Suku Separuh ialah panduan pengambilan hidangan tunggal. Anda hanya perlu “membahagikan” pinggan anda seperti berikut: ¼ pinggan bijirin atau produk bijirin, semestinya bijirin penuh seperti nasi perang atau roti mil penuh. ¼ pinggan ikan atau ayam itik, daging atau telur.

Berat Naik Walau Berpuasa.

Cadangan pengambilan menu suku-suku separuh sangat membantu kita perbaiki diet harian kita. Menjadi cabaran la sedikit untuk mendapatkan menu begini kerana juadah berbuka pasar Ramadhan lebih tertumpu kepada pelbagai jenis minuman berperisa, kuih muih, nasi ayam atau nasi budget dan lauk pauk termasuk ikan bakar.

Cadangan lain untuk mengawal selera makan yang membuak-buak, kami pengedar Shaklee Bukit Payong menyarankan pengambilan , Energy Cinch Tea Mix sebagai minuman yang membantutkan selera manis selain pengambilan Minuman Cinch Shakes yang membantu memberikan rasa kenyang lebih lama.

Berat naik walau berpuasa
Manfaat Cinch Tea Mix Shaklee


Ada 3 jenis minuman yang sesuai diambil terutama semasa sahur. Jom kita lihat comparison dia.


Berat naik walau berpuasa

Setiap minuman kesihatan itu mempunyai kebaikan yang tersendiri. Namun peranan paling utama adalah memberi rasa kenyang yang lama dan kita kekal cergas walau berpuasa.

Jika anda orang yang bijak mengambil peluang, jom dapatkkan vitamin ini bagi mendapatkan berat yang ideal dan kesihatan yang optimum.

Hubungi kami, Pengedar Shaklee Bukit Payong di 013-9993499 atau 


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas ulasan dan coretan anda.